Log in Register

Log in

GPS Track details
Хижа Сандански - заслон Тевно езеро Хижа Сандански - заслон Тевно езеро

Преминаването по този маршрут през зимата може да бъде много опасно. Маршрута е само за туристи с опит, които добре познават зимната планина и умеят да преценяват метеорологичните условия и състоянието на снежната покривка.

От хижа Яне Сандански се тръгва по пътя нагоре. След около километър се стига до Т-образно кръстовище, където не завиваме нито вляво, нито вдясно, а продължаваме направо по пътека. До хижа Беговица(наричана още и хижа Каменица) са 2.5 км през гора.

Следващата цел е Беговишки превал (на туристическите карти всичко "беговишко" е изписано като "козе" - в случая Кози превал). Върви се по долината на река Беговица. Гората постепенно оредява и се откриват първите прекрасни гледки. Вляво е Беговишкия рид. Вдясно са Куклите, Зъбът и Яловарника. Зимната колова маркировка в горната част на този участък ни се стори, че минава неразумно близо до склоновете на Беговишки рид. При повишена лавинна опасност, е добре да се ходи по-вдясно. Малко преди портата се разделихме - една част от нас изкатерихме по един ръб Беговишки рид и слязохме към портата по рида. Другите се спуснаха по традиционния път малко надолу за да се изкатерят след това по един стръмен склон към Беговишка порта.

Това е мястото на което трябва да се направи отново преценка на ситуацията. В случай на гъста мъгла или повишена лавинна опастност е най добре да се върнете обратно в х. Беговица. Следва много стръмно спускане към долината на Мозговишка река и много стръмно изкачване по някое от ребрата на Белемето. По Белемето колове няма, затова за да може да се избере сравнително безопасен път е важно да има добра видимост.

На втория ден се спуснахме по долината река Мозговица. Ключовите моменти тук са два - спускането по Белемето и траверсирането по почти отвесни склонове над някой от вировете над реката. Вировете са си бая дълбочки и цопването в ледено студената вода би било фатално.

От т. Кошара надолу до асфалтовия път има съвсем нормална пътека изсечена в гората. Връщането в х. Яне Сандански става по асфалтовия път. Може да се ползват и някой шорткъти, за да се избегне обикалянето по серпентините на асфалта.

Kъм GPS-файла е добавен трак на пътека която не успяхме да намерим при това ходене. Тази пътека избягва неприятните моменти при слизането покрай мозговишка река.

Фотопис от това ходене - ТУК

Downloads 203
Views 3,476
Size 42.48 KB

Only registered and logged in users can submit a comment.

You are here: Home GPS Tracks Categories Bulgarian Mountains Mountain system Rila-Rodopi Pirin Хижа Сандански - заслон Тевно езеро